13 Feb 2013

Keras Tangan #1

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum.

Hasil keras tangan in progress..


Lepas fikir design macam mana nak buat, pilih warna yang sesuai proses seterusnya ni yang makan masa lama sikit. Proses untuk buat quill ni banyak-banyak. Masa ni mata berpinar, loya nak muntah semua ada. Kertas ni agak lebar sebab lebih dari 3mm.


Gam yang sesuai untuk quilling selalunya si expert guna yang jenama Elmer's kalau tak silap. Yang ni UHU, godek jumpa dalam kotak. Boleh guna cuma kena hati-hati sebab lekatnya terlebih. Yang pasti jangan guna gam cap Gajah sudah.



Kertas putih kat bawah tu design kononnya. Atasnya tu plastik, terserah plastik apa yang keras sikit. Yang pasti aku tak guna "jabir rokrak" @ "supik glenya". Ni atas kreativiti sendiri nak atur macam mana, aku malas nak fikir banyak so aku just atur sebaris-sebaris macam tu je. Lagipun ni cubaan pertama kan..


Ok, try and error.. Nampak kan aku guna plastik apa tu? Plastik cover document..


Ni setelah di frame. Frame tu aku guna mounting board. Leceh tapi ok lah kan. Try and error lagi sekali. Bahagian belakang ada macam bentuk A as tongkat. Aku upload lain kali ok? Lupa snap..



Ni untuk AIH.. Kawan aku,untuk hadiah birthday. So boleh letak merata...


Nak cakap I : Lepas tampal di plastik, aku spray guna clear.

Nak cakap II : Seni ni abstrak jadi keras tangan, gumpal dan lempar pun boleh jadi seni.

Nak cakap III : Jangan segan untuk try and error.








No comments: